Dec 7, 2008

Shiver / Mengigil

Sekarang ni winter dekat Canada ni, dan suhu kat sini mmg sejuk gila. Then aku cuba tgk latitude Waterloo, Canada dan compare dgn London, UK. Kalo nak compare latitude, London lebih utara dari Waterloo, tapi bila aku tgk suhu (Waterloo = -14degCel, 9pm) (London = 0degCel, 2am). Ni disebabkan paksi bumi ni condong.  So, jarak antara bumi dgn matahari lebih jauh di Waterloo compared with London. 

Kalo korang nak dtg sini waktu winter, jgn beli winter coat dekat Malaysia, beli kat Canada, sebab baju dia org lebih tebal dan mmg sesuai dengan suhu kat sini. Tapi tgk jugak Canada area mana, kalo Vancouver, suhu dia tak berape sejuk sangat. Aku kat sini, dah beli winter coat, cuma takde winter boot je. Selamba aku harung guna running shoe je, tapi masalah utama ialah jalan licin. Ade gak beberape kali aku berjoget atas jalan, nak balance dari jatuh. Tapi bila ko dah ade pengalaman skit, ko tau nak pijak kat area mana. Aku prefer pijak kat area byk snow, daripada area yg org selalu jalan. Sebab kat tempat org selalu jalan tu, dia dah jadi mcm ais. Tapi masalahnya kalo pijak byk snow, kasut akan mula basah. 

Bila sejuk ni, selalunya tangan masuk dlm pocket atau pakai gloves, kepala plak tutup dgn touque. Sebab kepalalah tempat paling byk pembebasan haba. Dan jari tangan tempat yg paling sejuk sebab salur darah mengecil masa time sejuk tu, sebab darah byk diperlukan utk panas kan otak. Bila dah time otak tu dah sampai warning, badan akan automatik mengigil. Kita mengigil sebab hendak panaskan badan. Macam kenape kita berpeluh, sebab nak sejuk kan badan. So, kalo dah start mengigil, lebih baik cari tempat yg lebih panas, kalo tak bahaya, takut hypothermia. 

Sekarang ni aku tak berkesempatan je nak main snow :D, tgklah, ade rezeki gi main ski dekat Chicopee

4 comments:

El-Zaffril said...

Ler pejal... sian kau menggigil... tapi tak apa... bukan selalu... wakakaka...

Aini Faizi Jaslan said...

aku tujukan lagu 'Shiver' kat kau.. heheh

Muhammad Hazimin Wahab said...

wah, best la , main salji kan.. hehe

love.happen said...

hohoho..ko perlukan sesapa ke tok pelok ko??:P