Sep 13, 2008

Research Topic

Semalam aku dpt email daripada supervisor aku kat U of Waterloo ini tentang topic yg perlu aku research. Daripada email dia, nampak mcm sukar topic tu. Harap2 aku boleh come out dgn apa yg dia inginkan. Yg paling aku takut, kalau dia overestimate ttg kebolehan aku. Aku lagi suka org underestimate, dan kita buat sehabis baik utk impress org tu. Tetapi, dia ada bagi published paper utk aku review, so, senang sikit, at least ada overview on that topic. 

Selalunya, aku akan refer to IEEExplore nye library dan cuba cari ttg topic yg kita research. Kat situ berlambak published paper dan kalo nak access perlukan account. Selalunya, university2 ade subscribe, dan boleh access dalam intranet. Paper ni pulak ade 2 jenis; journal and conference papers. Journal ni tahap hebat nye paper, dan selalunya bende2, idea, methodology, result yg baru. Manakala, conference paper plak, boleh di anggap biasaje, walaupun kadang2 kalo paper korang kat conference hebat, boleh gak naik jadi journal.

Selalunya, mat2/minah2 research ni yg paling dia org suka bila paper dia org accepted. Satu, sebab resume/CV dan satu lagi boleh melancong/berjalan-jalan pergi conference. Satu lagi matlamatnya, menambahkan networking. Walaupun korang akan mengelabah bila present paper kat depan org ramai yg bijak pandai ni, tapi disebabkan ko boleh pergi jalan2, ko sanggup harunginye gak. Conference ni plak ada 2, sama ada paper ko accepted as presentation or poster. Kalo presentation, korang kena present lah and kalo poster, just buat poster then tampal kat dinding yg disediakan, duduk kat sebelah poster tu, kalo org tanya, ko jawab lah. Paling senang, dan aku tak suggest, ko tampal poster tu, lepas tu blah pergi jalan2 :) . 

Sebenarnya research kat mana2 pun sama je stylenye, Prof2 ni lepas tangan je dan mungkin ada yg bagi tips skit, sebab dia percaya kat ko boleh buat research. Ape yg dia nak tahu, outcome atau progress, itu je. Dan kalo outcome tu nampak cun, mesti dia ckp, ko gi buat paper. Tapi, yg penting, ko perlu support gak, mcm dpt research team (student2 master/Phd lain) yg ok. Yang lain, atas usaha kita, googlelah, forumlah ape2 lah.  

Kat sini, yg ramai buat postgraduate ialah international student. Housemate aku ckp mungkin Canadian senang dpt kerja dan gaji di kira lumayan gak lah. Fresh graduate boleh dpt lebih kurang $3000, dan income tax kat sini lebih kurang 30%. So, yg Canadian sambung belaja ni, mungkin minat research kot (sebab gaji sikit je). Kat sini, nak dpt warganegara Canada cukup senang, belajar dalam 3 tahun, dah boleh ambik test utk dpt warganegara. Tapi at least degree lah, itu ape yg housemate aku ckp, sebab dia Egyptian Canadian.

7 comments:

Anonymous said...

ko tak teringin ke nak jadi warganegara sana?heheh.. nanti ada salji..

lintau said...

aku rasa blog ni mesti berkubur lepas ko balik Malaysia. apese masa kat cyber tade lak ko nak buat blog ek? hehehe

Faizalism said...

insyaAllah, aku akan cuba sedaya upaya maintain blog ni. Kalo tak sibuk dgn kerja lah nanti

Rahayu Niza said...

wah wah takuk....bestnya dapat gi oversea..

Adi Yuseri Md. Yusof said...

heheheh....walaupun bukan resercher....aku dah ada technical papers publish for Infineon Symposium...teeettt... walaupun internal publish papers, merasa lah present & jadi penyeri poster yg sentiasa mengular....the best paper last year, staff infineon tuh dpt join and present at conference in Hawaii....huehue...sekadar alasan untuk pergi bersuka ria...hmmm memang great step untuk around the world and at the same time enjoy the paid vacation!!

only me... said...

En Takuk kat Canada ek..All the best yer..

Anonymous said...

oii..angah panjang nye explainations ko....erm aku leh agak yg ko tu kat sana dah takde org nak chat ngn ko kan..nasib la aku takde kat sana...kalo tak dah tentu2 aku stress...hahhaa