Sep 10, 2008

Kawan baru dan 'kawan2' baru










Harini pergi jumpa dgn Finance Manager of Electrical & Computer Engineering (E&C) Department, dgn mesra aku gelarkan Kak Anne. Dia seorang yg baik budi pekerti, dan menyuruh aku pergi ke HR utk dptkan medical insurance dan first payroll. Jauh gak perjalanan dari Department to ke HR, sebab HR ni mcm kat ceruk, sebelah RIM (yg buat BlakcBerry tu). Sampai je kat sana, org yg di assign oleh Kak Anne ni ckp, dia sibuk, dan aku perlukan appointment, so dia setup appointment on next week, Sept 16. Dalam hati aku, penat je aku jalan jauh2, takpe lah, minggu depan pun minggu depan lah. Keadaannya sama seperti di Malaysia, tak byk berubah dari segi bureaucracy. Sebab mungkin dia org mmg dah ade flow yg kita perlu ikut. Kira tak jumbled up lah. 

Lepas tu gi lepak kat lab yg tak boleh access computer sebab takde account lagi. Sebenarnya aku dah hantar email kat brader Phil suh buat account utk aku. So, aku pergi library utk online check sama ada brader Phil tu ade reply ke tak. Satu yg aku tgk kat library dia org ni, dia org selamba ckp kuat2, boleh makan, minum dlm library tu. Sebab library tu asingkan, silent room dgn yg kat luar. So sesape nak study senyap2, masuk dlm silent room tu . Dan balik pada brader Phil tadi, check email tgk2 takde reply gak. Tension gak mcm ni. Takpe, selamba pergi jumpa face 2 face. Dapat gak jumpa brader ni, so aku ckp lah dah hantar email semua ni, dgn perasaan bersalah tak reply dan nak cover malu, dia jawab, oh .... ok. So aku minta dia buatkan desktop nye account, dan minta nak guna Cadence nye software. Tapi yg Cadence tu kena sign agreement (NDA) dan aku kena tau technology ape yg nak guna. Takpelah, itu lain kali. Harap2 esok dah boleh guna desktop kat lab tu.

Masa nak balik tu, terserampak dgn 'kawan2' baru kat satu building yg sama dgn E&C. Ntah mana dpt idea dia org ni pun aku tak tau, sebab building tu shared dgn Centre of Environmental and Information Technology. Kira mcm muzium lah dlm building tu (Gambar yg kat atas tu).

3 comments:

Anonymous said...

Salam,
Menarik n3 terbaru nih..
dah yg paling menarik, tempat ko dekat ngan RIM
Aku dah lama minat ngan blackberry nih...cuma belum ada rezeki nak sambar jer...sabo dulu lah...

Anonymous said...

jal... dari kau jalan jauh2... apasal kau tak telefon jer dorang?? kan senang...at least boleh tanya apa cita dari pergi slamba kodok...

Adi Yuseri Md. Yusof said...

kewl laa dinosor kat U....U ko nih dah macam jurasic park lah...